Hvordan bruke Google Ads

Hvordan bruke Google Ads

How to Use Google Ads: A Crash Course | WordStream
(Hentet fra: https://www.wordstream.com/how-to-use-google-adwords)

Hver dag gjennomføres det rundt 5,5 milliarder søk i nettleseren Google. Globalt blir det en markedsandel på nærmere 87%. Ser vi videre til Norge derimot, er tallet enda høyere. Google søkene her har en markedsandel på rundt 95% blant søkemotorene. (Ardorseo, 2022) & (Statista, 2022).

Antallet som benytter seg av Google som søkemotor er skyhøyt! Konkurransen for bedrifter om synlighet på denne plattformen er stor, da mulighetene en kan få ved å vises blir et stort konkurransefortrinn. Synligheten man kan oppnå i Google kan enten være organisk eller betalt. Organisk trafikk får man ved hjelp av SEO, søkemotoroptimalisering, mens betalt er ved å bruke henholdsvis Google Ads. Men hvordan lager og bruker man egentlig Google Ads?

Hva er Google Ads?

Tidligere Google AdWords og Google AdWords Express ble lansert i år 2000 og fikk senere navnet Google Ads. I korte trekk er det et verktøy en kan anvende for å markedsføre og annonsere produkter i ulike nettsider, som i Google søk, YouTube og mange andre.

Hvor enn du søker etter noe på internett, vil det så og si alltid vises ulike annonser på søkeresultatsidene. Ved å bruke Google Ads vil din annonse vises om noen søker etter tjenesten eller produktet du tilbyr. Sagt på en annen måte, når en fremtidig, eller potensiell kunde benytter seg av søkeord som matcher det du selger, vil det dukke opp på deres nettleser. Google Ads er en god måte å drive relevant trafikk inn til din nettleser i det kunden er på jakt etter et produkt eller tjeneste du tilbyr.

Slik fungere det

For å komme i gang med Google Ads må en først avklare hvilke potensielle ord kunden søker etter i nettleseren når de er på jakt etter dine tjenester eller produkter. For å avklare hvilke ord som er gjeldende kan man utføre en søkeordsanalyse. Dette kan eksempelvis gjøres i Google Keyword planner, som er gratis via Google Ads. Her finner du ut av hva kundene faktisk søker etter. Du ønsker å finne ideelle søkeord, som kan genere et høyt volum, ha lave kostnader og samtidig vøre ideelt for din bedrift.

Slik utfører du en god søkeordsanalyse - Contxt.no
(Hentet fra: https://contxt.no/sokeordsanalyse/ )

Etter at valg av søkeord er identifisert, må man velge hvor bredt disse skal slå ut når noen søker. Enten kan du velge å kun benytte deg av et knippe søkeord, slik at kunder kun ser din annonse ved ordrett å søke opp ordene, dette kalles exact. Hvis ikke kan du velge å ha litt mer bredde i ordene, så kalt Prase. Det er bredere enn exact, men du har fortsatt god kontroll og kan både dukke opp på søkeordet, men også om det er andre søkeord foran og eller bak det spesifikke ordet. Siste variant er Broad. Velger du denne typen vil du dukke opp nå lignende ord og ord som kan relatere og assosieres med de valgte ordene. Her vil du oppnå en større rekkevidde, men samtidig ha lite kontroll på hvor trafikken kommer fra.


Etter at du har funnet de mest relevante ordene for din bedrift, kan du skreddersy annonsene basert på ordene du har valgt deg ut. For å opprette en annonse trenger man å oppgi 15 ulike beskrivelser på annonsen for å kombinere ulike headlines, slik at det kan, etter det nye systemet til Google Ads, lages opp mot 43 680 ulike annonser. Dette er den perfekte middelvei mellom menneske og maskin! (Forelesning 23.05, Hanna Haraldsen).

Hver gang noen skriver inn ordene du fant av relevans, vil dine annonser potensielt vises for kunden. Likevel er det ikke slik at alle som betaler for annonse får vist seg frem øverst i Google. Google har nemlig et budgivingssystem, hvor en kan velge summen en ønsker å betale. Dette får konsekvenser for hvordan du videre ligger an i scoren Google gir deg. I tillegg til dette beregner de scoren ut fra auksjonsannonsering. Det vil si at søkemotorene går på om annonsen og nettsiden har god kvalitet og relevans for brukeren.

Google ønsker å levere det beste innholdet til sine kunder ved å ha god kvalitet. Beregningen for å få en annonse høyt opp i Google handler derfor ikke kun om hvem som betaler mest. Derimot regner de ut en totalscore for å bestemme hvem som vinner budrundene og vinner den beste plasseringen. Med dette som grunnlag, er det ekstremt viktig å kvalitetssikre og teste annonsene, for å få optimalisert dem.


Google Ads fremgangsmåte

Vedlagt ligger en video hvor du kan se måten en enkelt kan komme i gang med Google Ads.

Hentet fra: https://www.youtube.com/watch?v=ED6oG3k8Gkg)

Litteraturliste

https://ardorseo.com/blog/how-many-google-searches-per-day/#:~:text=Details%3A%20There%20are%20over%202,search%20queries%20done%20per%20second. (hentet 24.05, klokken 19:15).

https://www.statista.com/statistics/216573/worldwide-market-share-of-search-engines/#:~:text=Ever%20since%20the%20introduction%20of,revenues%20are%20generated%20through%20advertising. (hentet 24.05, klokken 18:10).

https://contxt.no/sokeordsanalyse/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *