Plattformtjenesten Tise

Plattformtjenesten Tise

Tise on the App Store
Bilde hentet fra: https://apps.apple.com/be/app/tise/id948050708

Tise er en nordisk plattformtjeneste, lansert i 2016. Dette raskt voksende selskapet har nå over 2 millioner registrerte brukere og mer enn 100 000 daglig aktive brukere (Tise.com).

Tise i korte trekk

Plattformtjenesten Tise er en gratis applikasjon for salg- og kjøp av brukte interiørartikler og klær, hovedsakelig rettet mot kvinner i aldersgruppen 18-35 år. Samtidig er hovedaktøren i all hovedsak privatpersoner som enten ønsker å selge-, eller kjøpe noe. Det var gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss, som i 2016 lanserte applikasjonen med Jenny Skavlan i spissen som Creative Director. Tjenesten oppfordrer forbrukere til å tenke mer miljøbevisst ved å kjøpe brukt fremfor nytt. Samtidig oppfordrer den til å selge ting du ikke lenger bruker, slik at andre kan få nytte og glede av det.

Hentet fra: https://n9.cl/o76iu

For å kunne benytte seg av tjenesten, må opprette en egen konto og registrere bruker. Her kan man velge å enten registrere bruker ved å skrive inn ditt telefonnummer, eller bruke logge inn via din egen Facebook-konto. Selv har jeg registrert bruker på Tise ved å bruke sistnevnte metode. Selve algoritmen til Tise er veldig lik Instagram. Man legger ut et bilde og legger til en tekst, videre kan folk like bildene dine, på lik måte som Instagram. I Tise sitt tilfelle legger man ut bilde av det man ønsker å selge. Teksten en skriver inneholder informasjon om produktet, hvor det er fra, størrelse og pris du vil selge for. En kan videre velge å benytte seg av hashtagger, for å få større synlighet og nå flere. Som nevnt ovenfor, kan du velge å like andre sine bilder. I tillegg kan du velge å lagre bildene inn i ulike mapper du selv oppretter. Disse mappene kan for eksempel bestå av kjøkkenutstyr du ønsker å kjøpe, eller kanskje klær.

Mulighetene på applikasjonen er store, og en kan finne mange gode varer og produkter. Selv er jeg fast buker av applikasjonen. Jeg har både solgt endel interiør, møbler og klær, samtidig som jeg har kjøpt endel via Tise. Mitt siste kjøp ble gjort for 3 dager siden, og forventet levering av produktet er om 3 dager. Man kan nemlig benytte seg av Helthjem, eller Posten for å få fraktet produktet en har kjøpt, hjem til seg for rundt 80kr.

Senke transaksjonskostnader

Lynkurs i transaksjonskostnader | DIG2100 (2103)

Transaksjonskostnader er de ressursene vi bruker for å utføre det beste valget i en kjøpsprosess. Disse kostnadene kan deles inn i flere underkategorier, derav informasjons-, søke-, beslutnings-, forhandlings-, tvangs- og evalueringskostnader.

Førstnevnte handler om at vi søker etter informasjon om produktet, før gjorde man dette ved å fysiske hente informasjon i butikk, mens i dag gjøres det ofte via nettet. I henhold til Tise kan man finne den informasjonen man ønsker ved å enten sende meldinger med selger, se på beskrivelsen av produktet, eller se til de ulike tilbakemeldingene selgeren tidligere har fått.

Søkekostnader derimot handler om å finne frem til de korrekte alternativene ved å søke. I applikasjonen Tise, kan man velge å søke på ulike kategorier, personer eller merker, ettersom hva du selv er på utkikk etter. I et nettsamfunn har vi få søkekostnader, da vi har informasjonskildene tilgjengelig.

Når det gjelder beslutningskostnader omhandler det de ulike trinnene i kjøpsprosessen, samt de forskjellige transaksjonskostnadene en kan velge mellom. Ser vi dette parallelt med å kjøpe via Tise, må man etter å ha valgt et produkt velge hvordan å betale. En kan betale ved å benytte seg av Sage Payment, bruke bankkort eller Vipps.

Ved forhandling om ulike vilkår for levering av produktet du ønsker å kjøpe, som sending av vare eller pris, da er det snakk om forhandlingskostnader. Forhandlingene kan basere seg på budrunder, om produktet er med eller uten frakt og mer.

Tvangskostnader vil si at kjøpsprosessen må omgjøres, dersom enten kjøper eller selger blir uenige eller opptrer urimelig. Eksempler på dette kan være at selger gir mangelfull informasjon, en får feil produkt eller om kjøper selv ikke har undersøkt godt nok. Tise har en funksjon for å rapportere om tilfeller hvor feil har hendt. Samtidig er man beskyttet etter kjøpsloven inntil to år etter at man har gjort et kjøp som privatperson.

Tilslutt har vi evalueringskostnader. Den handler om evalueringen du som kjøper gjør etter at du har mottatt produktet.  Om en tidligere har benyttet seg av Safe Payment, blir kjøpet dokumentert og en kan avtale retur.

Litteraturliste:

https://apps.apple.com/be/app/tise/id948050708

https://tise.com/feed

https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

https://tise.com/careers

https://n9.cl/o76iu

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Krokan, Arne. 2015: Det friksjonsfrie samfunn: om utvikling av nye digitale tjenester. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

2 kommentarer til «Plattformtjenesten Tise»

  1. Hei Christine

    Bra jobbet! Her har du skrevet et veldig godt innlegg, og lengden er også flott! Det er hyggelig å se at du jobber så godt med innleggene dine, og jeg sitter igjen med følelsen av at jeg har lært noe nytt 😀 Fortsett sånn!

    Tobias, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *